De eerste dagen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bente Brug - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Bente Brug - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Bente

21 Februari 2014 | China, Sjanghai

Dit is mijn derde avond in Shanghai.

19 februari ben ik aangekomen in China. De vlucht verliep goed en er was gelukkig geen vertraging in Dubai. Bij aankomst op het vliegveld n Shanghai moest ik meerdere malen langs verschillende beveiligingen. Ik moest twee keer mijn tas door een scanner laten scannen en bij een van die keren moesten ook mijn schoenen uit. Daarna was er een paspoort/visa controle, maar het mannetjes achter de balie konden volgens mij niet lachen, het enige wat ze deden was van mij naar het paspoort kijken en weer terug. Welcome to Shanghai..

Gelukkig werd ik bij de uitgang opgewacht door Wen Ke (Graduate student) en Fang Xie (Associate professor). Wat me gelijk opviel was dat Fang Xie slecht Engels praatte, en dat voor iemand die les geeft op een van de belangrijkste universiteiten van China. Gelukkig kon ik met Wen Ke wel redelijk praten. Ze brachten me naar mijn kamer op de Campus. Nadat ik mijn spullen had gedropt, werd ik mee genomen voor een 'echt' chinees welkom diner. Ik kan zo niet uitleggen hoe zo'n diner in werking gaat, maar het is echt veel leuker eten dan in een Nederlands restaurant. Ook ander soort eten. Meerdere mensen hebben in Nederland al tegen mij gezegd dat Chinezen alles eten.. En dat is zo. Het voordeel is dat de Chinezen weten hoe ze het klaar moeten maken.
De volgende dag werd ik vroeg door Wen Ke opgehaald. Hij heeft mij toen de hele dag geholpen met dingen regelen en aanvragen. Wat ontzettend handig was. Ik kwam die dag meerdere studenten tegen die moeizaam of niet verder kwamen omdat de mensen achter de kassa of balie geen Engels kunnen praten. Gelukkig had ik een Chinese Buddy en heb ik bijna alles af kunnen handelen.

Die avond heeft professor Wanbin Zhang, oprichter van de workgroep, mij uitgenodigd voor (weer) een welkoms diner! Hij is heel erg aardig, net als alle andere mensen die ik heb ontmoet, alleen hij praat echt verschrikkelijk Engels.. Dit maal gingen we naar een heel chic restaurant. Volgens Wen Ke het beste restaurant van het Minhang district. Net als de eerste avond, heb ik weer ontzettend veel rare dingen gegeten. Het is in China normaal om de gast als eerste alles te laten proeven. En dan ook toe te kijken of die gast het lekker vind. Nou, dan kun je je soms best wel ongemakkelijk gaan voelen, want dan zijn letterlijk alle 6 mensen naar je aan het kijken bij elke hap. Ik weet lang niet alles wat ik heb gegeten, maar er zat in ieder geval krab, garnalen, lelie bladeren, gefrituurde inktvishoofden en kleine visjes met ogen en al in de verschillende gerechten. Wonderlijk: Het was allemaal lekker, en thuis houd ik niet van vis, haha!

Vandaag heb ik de hele dag op het lab gezeten, heb ik uitleg gekregen over de verschillende laboratoria en een Chinese PD heeft mij met handen en voeten de basis van de chemie van deze onderzoeksgroep proberen uit te leggen. Ook heb ik gelukkig kunnen regelen met Fang Xie dat ik andere werktijden heb dan de rest van de werkgroep. Zij werken namelijk van maandag tot en met zaterdag van 8 uur tot 22 uur.. Dat was me toch wel iets te veel voor een stage. Ik mag van maandag tot en met vrijdag van 8 uur tot 17-18 uur. Dat zijn toch betere tijden!

Het is hier inmiddels 20:30 en ik ga zo proberen of ik het schaatsen kan vinden op de Chinese tv. Morgen is het begin van mijn eerste weekend in Shanghai. Ik ben van plan de stad in te gaan en spulletjes te kopen om mijn kamer mee op te vullen en natuurlijk een deel van het prachtige Shanghai te bezoeken.

Zài jiàn!


  • 21 Februari 2014 - 16:04

    Roos:

    Past alles wat in je koffer zat wel in je kamertje? :)

  • 21 Februari 2014 - 18:34

    Sijke:

    Lieve Bente.

    Wat fijn dat ze je hartelijk hebben ontvangen,je zult zien dat alles goed komt en dat je er een fijne tijd zult hebben. Wij zijn ontzettend trots op jou.En zien met verlangen naar jou berichtjes uit. Veel liefs van opa en oma.


  • 21 Februari 2014 - 18:39

    Alda Poell:

    Leuk om positief nieuws te horen uit Shanghai het is toch altijd maar afwachten waar je terecht komt. Ben wel nieuwsgierig waar jij je kamer mee gaat opvullen / opfleuren draakjes misschien van die vuurspuwende haha. Geniet van het shoppen en succes daar. Groetjes van Hans en Alda

  • 21 Februari 2014 - 20:26

    Melanie:

    Ik ben trots op oe!

  • 22 Februari 2014 - 00:40

    Bente Ten Brug:

    Dank voor de lieve berichtjes, doet me goed.
    En Roos, ja.. ik heb al mijn kleren alleen nog niet in de kasten hier kunnen krijgen haha!

  • 22 Februari 2014 - 01:15

    Yvette:

    goed om te lezen dat de eerste indrukken positief zijn. Is heel belangrijk! Hoop dat je je snel een beetje thuis voelt en je je kamer gezellig kunt maken de gekochte spulletjes ! Good goan!

  • 22 Februari 2014 - 11:16

    Henk Zomer:

    Hoi Bente,

    Mooi verslag, wat lastig dat sommigen zo slecht Engels spreken.
    Maar dat denken zij waarschijnlijk van jouw chinees ;-) en ik neem aan dat de grondslagen van chemie toch wel universeel zijn?

  • 22 Februari 2014 - 14:40

    Laurien:

    Gaat helemaal goed komen met jou daar!!
    Veel plezier met het verkennen van Shanghai dit weekend :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 11004

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Augustus 2014

Shanghai, China

Landen bezocht: